nedeľa 1. mája 2011

Orechovy veniec

No povodne som chcel publikovat recept na opekane ryzove rezance ale dosli mi baterky vo fotaku takze ten recept necham na inokedy. Baterky su uz dobite a tak aby ste neboli ukrateni o dalsi recept rozhodol som sa skusit upiect nieco nove. Mal som chut na kakaovy zavin ale budem musiet ziskat jeden specialny recept od tety takze tentokrat som sa rozhodol pre orechovy veniec. Ako vacsina kolacov deli sa na cesto a plnku.
Na cesto budeme potrebovat:


  • 75g masla
  • 2dl smotany (vraj ma byt polotucna, ja som pouzil daku na slahanie, mozte to nahradit aj plnotucnym mliekom)
  • 1/2 cerstveho drozdia
  • 4 -5 lyzic praskoveho alebo krupicoveho cukru
  • 1/2 lyzicky soli
  • asi 400 g hladkej muky


Vo vodnom kupeli najprv rozohrejte maslo so smotanou (mliekom).  Ja som to asi trochu prehnal s varenim, tak som musel nechat vzniknutu tekutinu trochu vychladit.
Tekutinu vylejeme do rozdrobeneho drozdia. Teplota by sa mala blizit teplote tela tak aby nam drozdie mohlo dobre pracovat.
Pridame 2/3 muky, sol, cukor a vymiesame.
K hladkemu cestu pridame zvysok muky a vymiesame.
Nechame na polhodinu vykysnut. Medzitym sa mozme pustit do plnky.
Na plnku budeme potrebovat:

  • 1 1/2 dl lieskovych orechov (vlasskych orechov, mandli) nasekanych najemno
  • 100g masla
  • 60 g praskoveho cukru
  • 1 lyzica mletej skorice (nemal som, tak som dal lyzicu skoricoveho cukru)
  • 50 g hladkej muky


Vsetko dame dokopy a vymiesame.

Nejako takto by to malo vyzerat, ak sa vam to zda prilis tuhe pridajte mlieko.
Plnka je hotova, polhodina presla, mozme hodit cesto na tablicu. Miesime niekolko minut,

Cesto po vymieseni treba rozvalkat na plat cca 30x40 cm, pripadne aj viac ked chcete mat tensie cesto.
Po ceste rozotrite plnku a cesto potom zavinte.
Vytvorte kruh a preneste na plech s papierom na pecenie.
Tak a teraz sa mozte realizovat po umeleckej stranke :-). Ked skoncite, zapnite ruru na 200 stupnov.
Pokial sa rura zohrieva (cca 30 minut) nechajte kolac odpocivat.
Predtym ako date kolac do rury tak ho potrite rozslahanym vajickom a mozete posypat krystalovym cukrom alebo orechami. pecieme asi 20 minut.
Par minut na vychladenie a mozte sa donho pustit :-)

2 komentáre:

  1. tusim vyskusam zajtra, mam zvysok orechov i kvasnic.. :X

    OdpovedaťOdstrániť
  2. jee.. to si mi este nikdy nespravil!!! dufam ze to napravis pri dalsej navsteve..

    OdpovedaťOdstrániť