streda 20. apríla 2011

domaci chlieb

Cez tyzden nemam vela moznosti ani casu nieco varit alebo upiect, ale dnes som zistil ze doma nemame chlieb a bol som lenivy skocit do obchodu, preto som sa rozhodol chlebik si upiect. Pre mna je domaci chlieb nieco ako zakusok a poviem vam ze niekedy ked si mam vybrat medzi marlenkou a cerstvo upecenym chlebom tak siahnem po chlebe. Neviem ci ste niekedy boli v Amerike ale ked som tam bol ja, normalny chlieb som tam nikde nenasiel, preto pri navrate domov som sa najviac tesil prave na chut chleba :-).
Tak podme k receptu. Budeme potrebovat:

  • 1/2 kila muky - ja volim zmes hrubej muky a spaldovej muky 1:1. Na chlieb sa vraj odpuruca muka T650
  • sol - davam od oka (cca 2 cajove lyzicky)
  • drozdie
  • zmes roznych semiacok
  • rasca
  • cukor, med
  • 3 stredne velke zemiaky
  • voda - tak odhadom
Postup:
tu mame vacsinu potrebnych ingrediencii pokope

Najprv si uvarime zemiaky v supke a tie po vychladeni a olupani postruhame na jemnom struhadle. 
Ideme si pripravit kvasok. 1/2 - 1 drozdia rozpustime v teplej vode (nie horucej - nechceme kvasinky zabit). Vodu davam tak odhadom, moze tam byt asi 1 pohar.
Pridame asi 1/3 zemiakov, trocha muky, cukru (alebo medu - ja som daval do tohto len med asi 1 lyzicu). Zakryjeme utierkou a nechame chvilku postat.
Medzitym si pripravime muku.
Primiesame sol (tu isli asi 2 cajove lyzicky), rascu (tak za hrst - zelezi podla chuti) a semena (prosim ziadne blbe asociacie ).  Tu som pridaval zmes tekvicovych, slnecnicovych a piniovych semienok.
Kvasok sa nam vykvasil (bolo to asi za 20 minut). Pridame este zvysne zemiaky a mozme priliat kvasok.
Chcel som sa pre tento blog vytiahnut tak som skusil miesat s mixerom, ale popravde manualne s varechou mi to ide lepsie :-D . Cesto by nemalo tiect ale zas nemalo by byt ani velmi huste, tak sa podla toho treba zariadit ( nejak sa mi ta hutnost cesta blbo vysvetluje - proste miesim podla intuicie :-D ). Ja prilievam  na zriedenie vodu, pripadne este pridavam med.
Cesto si nakoniec po vymieseni este pomucim aby sa mi velmi nelepilo a dam aspon na polhodinu vykysnut na nejakom teplom mieste.
Vykysnute ceto mozete dat do formy, pripadne mozete pouzit pekac a papier na pecenie ( v tom pripade odporucam urobit cesto hutnejsie aby sa vam neroztekalo a chlieb nebol prilis tenky). Pokial nechcete aby vam chlieb praskal tak ho dopichajte vidlickou  (nie je to vsak nevyhnutne - niekedy taky popraskany chlieb vyzera vabnejsie ). Predtym ako date chlieb do rury treba ho potriet vodou ( do vody mozte pridaj aj kusok soli). Ta voda zabezpeci ze chlebik bude chrumkavy a ze sa vrch velmi nevysusi. Dame do predhriatej rury (175 stupnov) a pecieme asi hodinu. Kazdych 20 minut treba chlieb vybrat a potriet vodou.
Kuchyna uz je nasiaknuta vonou cerstvo upeceneho chleba, treba vsak vyckat kym chlieb aspon trosku vychladne. No a potom nam uz neostava ine ako sa vrhnut na tuto maskrtu :-) 

4 komentáre:

  1. suhlasim s amerikou... ten bozsky pocit ked sme v polskej stvrti v NY po pol roku zutia nasladlych zemli v kempe objavili "klasicky chlieb" bol k nezaplateniu... :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. nj ja som na aljaske ziadnu polsku stvrt nenasiel .. ani poliakov sme tam nemali vela.. skor to tam bolo ruske :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. jake ruske..?? tha ty de si bol? sak sami eskimak tam bol.. :P

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no v Anchorage boli same pravoslavne kostoly :-P A v Princess Wilderness Lodge zase pracovali sami rusi ( sme tam mali len jeden polsky par).

    OdpovedaťOdstrániť