nedeľa 29. mája 2011

Kotlikovy gulas

Druhy dnesny recpet bude po prvykrat nieco nepecene. A konecne dojde aj na tich co za najvacsiu maskrtu povazuju maso :-D.  Takze kotlikovy gulas z bravcoveho a hovadzieho masa.
Povedal by som, ze varenie kotlikoveho gulasa nie je len varenie, ale ze je to priam spolocenska udalost. Na varenie si treba vyhradit cely den, treba mat dobru partiu, s ktorou to varenie ubehne tak, ze si ani neuvedomite cas ktory dobry gulas vyzaduje. Ja som gulas robil pre cca 10 ludi. Kotlik bol od tety, takze len odhadujem ze objem sa pohyboval medzi 12-15 litrami.Okrem kotlika budeme na gulas potrebovat:
  • hovadzie maso (asi 1,5 kg), ja som mal hovadzi krk, ono v podstate asi ani nezalezi ktoru cast pouzijete, len by maso malo byt co najmenej zilnate a slachovite.
  • bravcove maso (asi 1,5 kg), pouzil som pliecko, mastneho tam vela nebolo.
  • cibula (asi 3 kg) ... tu musim podotknut ze sme mali v partii ludi co cibulu nemusia tak som davku znizil na 1 kg.. pravy gulas by mal mat tolko cibule co masa.
  • zemiaky - 2kg
  • 3 mrkvy
  • asi 10 dkg slaniny
  • 2-3 paradajky, papriky ( alebo ako alternativa domace leco)
  • biele korenie, cierne korenie, rozmarin, majoran, suseny cesnak pripadne ine koreniny podla chuti
  • sol
  • vela cervenej papriky sladkej
  • trocha stiplavej papriky
  • bravcova mast (250g)
  • voda, pivo, vino, palenka


Takze je sobota 10:00m a ja vstavam po nocnej grilovacke ako zbity pes. Celu noc prsalo a dazd sa prenasa aj do dna - priam idealne pocasie na gulas :-D . Tak sa teda pustam do cistenia masa. Zalezi od delby prace ako rychlo sa maso podari ocistit, nam to trvalo 2 hodiny (trebalo odstranit vacsie zily, blany a slachy ). Maso krajam na stredne velke kocky (t.j ani velke ani male teda akurat :-) )
Cibulu sme nakrajali nadrobno (diki Dusan), tiez sme si dopredu pripravili zemiaky, koreniny a mohli sme vsetci vyrazit von k ohnisku.
Je 12:00...zalozime riadny ohen a nechame rozohriat kotlik. V nom rozpustime mast.
Pridame cibulku (na moj vkus malo, ale nebudem gulas jest sam takze lepsie ako nic :-D). Cibulku prazime do sklovita, mozte po chvili pridat slaninku a cibulu osolit.
Ako prve maso pridame hovadzinu. Mozme hned pridat aj na kolieska nakrajanu mrkvu (pozor s mnozstvom mrkvy- mrkva robi gulas sladkym) aby sa nam rozvarila a tym padam ani nebudeme mat potuchy ze tam ta mrkva je :-D.
Ako maso pusti trocha stavy (5-10 minut) mozme pridat papriku a nejake koreniny (tazko hovorit mnozstvach, kazdy ma vlastnu chut, takze napisem len ze primerane). Ja maso dokorenujem preto aby som si v stave vymacal chlieb - fakt to povazujem za nieco ako dezert z gulasu :-D
Hovadzinu varime pod pokryvkou a casto miesame aby nam nepriharala, sem tam podlejeme pivom/vinom/ v najhorsom pripade vodou.
Po asi hodinke a pol som pridal bravcovinu. Ten casovy udaj neberte ako predom dany, zalezi od toho ako prikladate a ake velke su kusky masa... proste treba gulas prebezne kostovat. Hovadzina este nebola uplne makka ale uz nebola ani "zuvackovita" a to bolo znamenie ze treba pridat bravcovinu.
Postupne tiez dokorenujeme, dosolujeme a zalievame.

A takmer kazdych 5 minut premiesavame. Heh tak konecne ma mate na fotke :-D
Takto to vyzera kolo 15:00 teda po troch hodinach. Toto by som podaval ku knedliku :-D. Zacina to drazdit vsetky chutove pohariky, mnam.
Ked je uz maso skoro hotove, pridame zemiaky. 2 zemiaky sme pokrajali uplne na drobno a a nimi sme gulas zahustili. Pocul som ze je to lepsi sposob ako by ste tie zemiaky narajbali ( a musim potvrdit ze gulas bol fajne husty vdaka tomu). 
Dolejeme vodu a prilozime vela dreva aby sme gulas priviedli do varu.
Gulas este pred koncom dochutime. Je 16:30 a gulas je hotovy :-)
Dobru chut!
PS: Gulas je nalepsi na druhy den ked je stvrty krat zohrievany :-D

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára